Bárány a művészetben

2012.04.16. 09:51

 Bárány a képzőművészetben

Géger Melinda művészettörténész előadása

 

1. Az őskori időktől háziasított, hegyvidéki eredetű, kérődző, vastag gyapjas

            legősibb jelentése a termékenységhez kötődik. -  A hím bárány a kos

Tulajdonságai: jámborság, szelídség, engedelmesség, ugyanakkor az együgyűség és a butaság megtestesítője

            A nomád népek a tavaszünnepen feláldozott báránnyal a nyáj termékenységét kívánták biztosítani.

 

2. szertartásos ünnepi lakoma eredeti értelmét jelző nyomok: ősi emberáldozat véres váltságdíja a bárány.

A kovásztalan kenyér mellé keserű füvekkel elkészített és „töretlen” csontjairól hevenyében lerágandó

szigorúan megszabott módon kell elkölteni

keserű füvek antropológiái mítoszmagyarázat szerint a kannibáli lakomák hagyományos kísérőjelensége

az emberáldozat helyébe lépett báránysült

egészbe megsütött báránynak sajátszerű felnyársalási módja . valóságos keresztre feszítés

 

3. egy sumer költemény is ezt a jelentést hangsúlyozza: „A juh s a gabona fénylőn jelentek meg. / Az

égben náluk található a bőség, / az Országban náluk található az élet lehellete”.

            Az aranyszőrű bárány eredetileg perzsa motívum

 

4. a görög mitológia: argonauták mítosza - központjában is az aranygyapjas kos áll.

Athamasz, Théba királyának első, isteni feleségétől két gyermeke született: Phrixosz herceg és Hellé hercegnő. Második felesége féltékeny mostoha volt, aki éhínségbe taszította az országot, majd felbérelte a jósokat, hogy az állítólag haragvó Isten kiengeszteléséért a királyi gyermekek feláldozását kérjék. Már kísérték őket a vesztőhelyre, amikor isteni édesanyjuk segítségükre sietett és egy aranygyapjas kost küldött megmentésükre, aki messze keletre vitte őket, túl a Fekete-tengeren,Kolkhiszba.

 

5.  Aitész király Kolkhiszban Arész szent ligetében felakasztotta egy tölgyfára

            tűzokádó sárkányt rendelt mellé : azt jósolták neki az istenek, hogy  csak addig lesz kolkiszi király,

                                                                                   ameddig az aranygyapjú Kolkiszban marad.

 

6. Borjúvívő - Moszkhophorosz ,  Kr. e. 570-560 körül

 Jó Pásztor 2.jpg

7.  Hermész Pszichopomposz - lélekvivő

szülőhazája, Arkadia – a nyáj növekedését, a pásztor-gondok hasznát is tőle várták.  Pan is az ő fia,

            mint kriophoros, a kost a vállán hordozó pásztor,

            az elveszett jószág nyomára vezető szerencsének is ő a biztosítéka.

            az istenek és emberek közötti kapcsolat fenntartója, Hermész kísérte le az alvilágba

            a holt lelkeket és ő hozott esténkét álmot a halandók szemére.

 

8. Krisztus a Jó pásztor - kíséri a lelket a Paradicsomba vezető úton, és megóvja a démoni hatalmak

támadásaitól

Ószövetségben a juh vonatkozhat a népre, pl. Izaiásnál a "tévelygő juhok" az erkölcsi eltévelyedésben lévő emberek.

 

11. Galla Placidia mauzóleumának mozaikja (V. sz., Ravenna)

 Jó pásztor mozaik,  Galla Placidia mauzóleuma,  425. Ravenna - 1.jpg

fegyelmező bot helyett a győzedelmes keresztet tartja.

Lélekszimbólumként a hívekre utal;

A bárányok „nem éheznek és nem szomjaznak többé, a nap nem égeti őket, sem másfajta hőség.” Krisztus „az élő vizek forrásához vezeti őket” . (Jel 7, 16-17)

Krisztus első tanítványait is a bárányokhoz hasonlítja: "Úgy küldelek titeket, mint bárányokat a farkasok közé" (Mt 10,16).

 

12. Szt. Apollinaris püspök és vértanú -  Ravenna első pp-e volt, a hitéért elviselt kínzások következtében halt

 

13. San Vitale - Az agnus dei („Isten báránya”) a keresztény ikonográfia legközismertebb motívuma.

 a nyolcadik század első felétől része a katolikus egyház miséjének.

 

14. Hubert és Jan van Eyck genti oltárképén

498px-Ghent_Altarpiece_D_-_Adoration_of_the_Lamb_1.jpg

témája az ember üdvösségének mennyei apoteózisa és Krisztus áldozatának megszentelése.

az üdvtörténet feltárása szimbolikus módon: kívülről befelé haladva zajlik

zárt oltár: ószövetségi prófétákat: Zakariást és Mikeást, amint megjövendölik Krisztus születését + az Annunciáció jelenete: Gábriel arkangyal és az őt hallgató Szűz Mária

            nyitva: alul balra az igaz bírókat és a katonákat, jobbra remetéket és zarándokok látjuk.

 

a misztikus bárány: a Jelenések könyvének hetedik és tizennegyedik fejezete: “Ezek után láttam: íme nagy sokaság volt ott, amelyet megszámlálni senki sem tudott, minden nemzetből és törzsből, népből él nyelvből, a trónus előtt és a Bárány előtt álltak fehér ruhába öltözve, kezükben pedig pálmaágak”

Itt hangzik el a kérdés: “kik ezek a fehér ruhába öltözöttek, és honnan jöttek?”

válasz: “Ezek, azok, akik a nagy nyomorúságból jöttek, és megmosták ruhájukat, és megfehérítették a Bárány vérében”

Középen az oltáron a bárány, akiből az úrvacsorai kehelybe vér fakad.

Tizennégy angyal veszi körül az oltárt, kettő kezében tömjén, másik kettő kezében pedig Jézus szenvedésének eszközei, a kereszt és a töviskorona látható.

 

bal oldalt a fejfedőt viselő ószövetség népe - élükön a térdelő, a Krisztus érkezésére váró próféták

jobb oldalt az újszövetség népe, élükön a fehér ruhában térdelő, az eljött Krisztus felé tekintő apostolokkal,

háttérben: bal oldalon a hitvallók, jobb oldalon a szüzek serege

 

19.. Itt idéződik fel Jelenések könyvének tizennegyedik verse: “És új éneket énekelnek a trónus előtt, a négy élőlény

előtt, és senki sem tudta megtanulni ezt az éneket, csak az a száznegyvennégyezer, akik vétettek meg a földről: ezek nem szennyezték be magukat nőkkel, mert szüzek, ezek követik a Bárányt, ahova megy, ezek vétettek meg áron az emberek közül első zsengéül az istennek és a Báránynak, és szájukban nem találtatott hazugság: ezek feddhetetlenek.”  (14,3-5)  Ikonográfiailag jelentős még az előtérben látható kút, amely az élő víz, s amely az Isten és a Bárány forrásából fakad.

 

Legfelül a Szentlélek: erejét kisugározza a sokaságra. A víz, a vér és a Szentlélek egy tengelyen.

 

Szent Pált a Krisztus önfeláldozása és a húsvéti bárány közötti, analógiára erről az oldalról is mintegy önkéntelenül rávezette a Megváltó keresztjének és az ünnepi étek keresztféle nyársának hasonlósága.

A bejegyzés trackback címe:

https://bkh2011.blog.hu/api/trackback/id/tr794452936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása